Nem, nem arra a bosszantó rovarra gondolok, ami beleürít a lisztes zacskóba, vagy ami jóízűen lakmározik a ruhákból.
A Moly egy közel 180000 taggal rendelkező, kulturális, elsősorban a könyvek, az olvasás köré épülő közösségi felület. Lehetővé teszi az olvasók számára a könyveik és az olvasásaik rendszerezését, az egyes művek értékelését, idézetek kiírását, a vágyott könyvek kívánságlistára helyezését, az olvasásélmények megbeszélését; lehetőséget biztosít a kiadók és a szerzők számára, hogy megjelenéseikről, akcióikról, rendezvényeikről értesítsék a felhasználókat, könyveikről információt tegyenek közzé karcok formájában, közvetlen kapcsolatot alakítsanak ki az olvasókkal; a könyves bloggerek és vloggerek megoszthatják kritikáikat; a tagoknak lehetősége nyílik a könyveik eladására és cseréjére – de a kultúra más területei is megjelennek a programajánlóktól kezdve az utazásokig.
A Moly nyitólapja
A 14-70 éves korosztály 86%-a több-kevesebb gyakorisággal olvas valamilyen könyvet, ezen belül 36%-ot tesz ki azoknak az aránya, akiknek a könyvolvasás napi rendszerességgel vagy hetente többször van jelen az életében. (Forrás: OSZK.)
A Moly nem gyűjt statisztikai adatokat a felhasználókról, de a Facebook-oldaluk statisztikája alapján (amelyet hálásan köszönök Bencének) a 25000 követőjük 40%-a a 25-34 éves korosztályból kerül ki, 17%-a a 17-24 éves korosztályból, 23%-a a 35-44 éves korosztályból. A követők 78%-a nő. Tehát a könyvek címe mellett szereplő, népszerűséget mutató százalék túlnyomórészt ennek a rétegnek az ízlését tükrözi.
Nem reprezentatív felmérésem alapján (ismerősöket kérdeztem, mi alapján vesznek könyvet) a címek mellett szereplő értékek nem befolyásolják jelentősen a könyvvásárlásokat: az olvasók a könyvesboltba betérve nem ezek, hanem a borító, a fülszöveg és belelapozás alapján választanak olvasmányt, így az alacsonyabb százalék kevésbé érzékenyen érinti egy könyvesbolti forgalomban kapható könyv eladási statisztikáit; azon művekre azonban, amelyek könyvesbolt-hálózatokban nem, csak online kaphatóak, nagy befolyással bírhatnak.
Általános jelenség, hogy a Molyon aktív magyar szerzők és a felhasználókkal jó kapcsolatot ápoló kiadók könyvei nagyon magas százalékkal nyitnak. Ez azzal magyarázható, hogy először az előolvasóktól, rajongóktól érkeznek véleménynyilvánítások, a „külsős” olvasóktól csak később. A nagy számok törvénye alapján – alapesetben – egy idő után beáll egy valós tetszést tükröző szint. Azért írtam, hogy alapesetben, mert előfordulhat torzulás. Szomorúan tapasztaltam, hogy egy-egy kevésbé pozitív értékelés után arra a könyvre hirtelen nagyszámú ötcsillagos értékelés érkezett, és mindegyik gazdája ugyanazon a napon regisztrált, azóta pedig semmilyen aktivitást nem mutat… Lehet, csupán arról van szó, hogy a szerző arra buzdította a követőit, hogy ha tetszett nekik a műve, adjanak hangot neki Molyon, de a fake profilok létrehozását nem tartom etikusnak. A rosszindulatú, bosszúból történő csillagozásokat, lehúzásokat is mélységesen elítélem.
Tudom, nem vagyunk egyformák, más szempontok szerint értékelünk, de mindig elcsodálkozom azon, amikor egymásnak ellentmondó értékeléseket olvasok a könyvek adatlapja alatt, vagy amikor a műfajra nem jellemző dolgokat kérnek számon rajta, és fél csillaggal jutalmazzák, annak ellenére, hogy a sztori kerek, a cselekmény fordulatos, a mondatok szabatosak, a karakterek egyediek, jellemfejlődés megfigyelhető, a helyesírás rendben.
Én szeretem és rendszeresen használom a Molyt. Ha felhívják a figyelmemet egy könyvre, már teszem is fel a kívánságlistára, nehogy elfeledkezzem róla. A könyvtáramnak azonban csak a töredékét vittem fel, és nem vezetek rajta minden olvasást (az előolvasásaimat egyébként sem tudnám).
Így néz ki egy könyvadatlap (ezt a könyvet speciel én írtam :))
Ha valami tetszett, nem fukarkodom a dicsérettel, de nem dobálok csípőből öt csillagot mindenre. Ha valami kevésbé nyerte el a tetszésemet, azt sem rejtem véka alá, de igyekszem finoman megfogalmazni a hiányosságokat, és inkább a pozitívumot hangsúlyozom – attól, hogy nekem nem jött be, másnak még tetszhet, nem akarom senki kedvét elvenni. Sőt, igyekszem azzal zárni, hogy kiknek ajánlom. Persze nekem is volt olyan olvasmányom, ami kiverte azt a bizonyos biztosítékot, és a legpozitívabb dolog, amit elmondhatok róla, hogy befejeztem.
Hoztam létre kihívást (amelynek a teljesítéséért szép plecsnit kaptak az olvasók), indítottam és fogadtam utazókönyvet, adtam el saját könyvet, és hozzájutottam olyan kötetekhez, amelyeket régóta kerestem.
Az egyik értékelésem
Íróként a saját könyvre kapott értékelést legfeljebb megköszönni lehet, vitatkozni nincs értelme; a könyv az olvasóból azokat a gondolatokat, érzelmeket váltotta ki, amiket leírt az értékelésében, ezt tiszteletben kell tartani. Olyan nincs, hogy egy könyv mindenki tetszését elnyeri, ami az egyik olvasó számára pozitívum, a másiknak lehet, hogy negatívum. Ha viszont ugyanaz a motívum több értékelésben is visszatérő negatív elem, akkor abból illik tanulni. Például a főszereplőm érzelmi kilengéseit sokan nehezen tolerálják, a felépített jellemfejlődését ellenben nem tartják fontosnak – ebből tudom, hogy legközelebb milyen személyiségjegyekkel NE ruházzam fel a főhőst. 🙂 A pozitív visszatérő motívumokból pedig a könyv szerzője valós képet kaphat az erősségeiről.
Összességében a Moly egy szuper felület az olvasás szerelmeseinek, függetlenül attól, hogy olvasóként, íróként vagy kiadóként van jelen rajta.
Molyolsz? Mesélj róla!
*
Tetszett a cikk? Osszátok meg ismerőseitekkel is!
Megtaláltok a Facebookon és az Instagramon is.
Iratkozzatok fel a hírlevélre, hogy értesüljetek a friss bejegyzésekről, DIY ötletekről és akciókról, és töltsétek le az ajándék novellát!
Feliratkozom
1 című bejegyzés “Ismeritek a Molyt?” gondolatot, hozzászólást tartalmaz