Mai vendégszerzőmet korábban már elárasztottam a kérdésáradatommal, a Bosszantöpp és más furcsaságok című mesekönyvéről pedig megosztottam élményeimet az „ezt olvastam” rovatban. Tudjátok már, hogy kiről van szó? Hát persze hogy Nádasi-Ozsvár Andreáról, aki azóta újabb könyvvel (Kőből készült emeletes nadrág) örvendeztette meg a gyermekeket. Az alábbiakban ő érvel a meseolvasás mellett. Gyertek, tartsatok velünk!
Gondolom, Te is kötéltáncosként egyensúlyozol minden este, hogy az ezerféle tennivalóból mit válassz. Mi legyen a mai szerencsés nyertes? A mosás? A mosogatás? A vasalás? Legyen rendes főtt étel? Uramisten, holnap matekdolgozat a suliban, arra is tanulni kellene! Ma sem alszik el időben! Mit kellene elhagyni? Talán ma rövidebb mesét mondok, á, hagyjuk ki a mesélést, szüksége van az alvásra/kivasalom a kupac egyharmadát, addig mesél neki a tévé, jobb, mint a semmi, legalább lesz miről beszélgetnie a suliban a többiekkel, és végül is a Batman amolyan mai hős, nem?
Nagyon hiszek abban, hogyha ölelés, mesélés és a szülővel közös játékidő jutott a gyermekünknek, nagy baj már nem lehet a nevelésével. A mesék és a meseolvasás fontossága régi vesszőparipám, de íme néhány kutatási eredmény, hogy miért érdemes este eldobni a vasalót, és inkább mesét mondani a gyermeknek.
Mesélj már a 3 év alatti gyermekeknek is !
A szülő-gyermek kapcsolat megerősítése mellett olyan képességei kifejlődéséhez segíted hozzá, amelynek biztosan több hasznát fogja venni, mint a pormentes polcoknak:
• a hangos olvasás javítja a kicsik általános tanulási képességét – ha olvasol neki, nem lesznek gondjai azzal, hogy a szavakat mondatokká formálja, ezáltal iskolakezdéskor jobb feltételekkel indul neki a feladatok megértéséhez, el tudja majd mondani, mi az, amit nem ért
• a hangos olvasás segíti őt elemi beszédkészségei, artikulációja fejlesztésében – téged utánozva próbálja majd kimondani a hangokat
• életreszólóan kialakítod a könyvek és az olvasás szeretetét – valahányszor egy kisgyermeknek felolvasol, megerősítő üzenetet küldesz az agyának: az olvasás jó, az olvasás öröm – így lesz esélyetek, hogy egy jó könyv felvegye a harcot a digitális világgal
• jobb kommunikációs képességekhez segíted őt – fejlődik a kifejezőkészsége, és a másokhoz való viszonyulásra is példát mutatnak a könyvek szereplői
• a hangos olvasással olyan logikai képességeit is fejleszted, mint az elvont fogalmak megértésének képessége, ok-okozati viszonyok felismerése
• segíthet alkalmazkodni új, feszültséggel teli helyzetekhez (óvodakezdéskor egy mese, ami pont arról szól, hogy mások is mennek óvodába, és ők is szoronganak emiatt, és ők is túlélték, elűzheti a rossz álmokat)
• a kicsik figyelme el-elterelődik. A rendszeres meseolvasás lehetőséget ad nekik arra, hogy gyakorolják a hosszabban odafigyelést, fejlesszék memóriájukat.
Miért olvass hangosan óvodás korú és a már olvasni tudó gyermekeknek?
Hallottál már a Máté-effektusról? A tudományos életben a bibliai alapszövegre építve („akinek van, annak adatik, kinek nincs, attól elvétetik”) olyan jelenségek leírására alkalmazzák, amikor az előnyös helyzetű csoportok további előnyökhöz jutnak, míg a hátrányban lévők hátrányai tovább nőnek. Azoknak a gyermekeknek, akiknek keveset olvasnak hangosan, kevésbé fejlődnek mindazon képességei, amelyek az iskolarendszerben való helytálláshoz szükségesek – nehezebben fogják értelmezni a szövegeket. A sikerélmény hiánya miatt egyre nehezebben vehetők rá ezek a gyerekek az olvasásra, tehát egyre jobban elmaradnak a többiektől szókincsben, általános háttértudásban, az összetett nyelvi szerkezetek megismerésében.
Néhány sokkoló tényadat, hogy ez mekkora különbségeket eredményezhet:
– 4-5 éves gyermekek vizsgálata során arra az eredményre jutottak, hogy ha hetente 3-5-ször hangosan olvastak nekik, az olvasási képességeik átlagosan 6 hónappal haladták meg kortársaikét
– azok a gyermekek, akiknek 6-7-szer olvastak hetente, átlagosan egy évvel haladták meg kortársaik olvasási szintjét.
A könyvek olvasása azért is fontos, mert a beszélt és az írott nyelv szókincse jelentősen eltérhet egymástól, az írott nyelvben nagyobb eséllyel bukkannak fel ritkábban használt, választékosabb kifejezések. Egy olyan gyermek, akinek naponta 21 percig olvasnak hangosan, évente átlagosan 1.823.000 szót hall. Egy angol nyelvterületen készült statisztika szerint a gyermekeknek szánt könyvekben 1000 szavanként 30 ritkábban előforduló szó szerepel. Ez azt jelenti, hogy évente kb. 50.000 új szóval találkozhat az a kisgyermek, akinek a szülei mesét olvasnak. Ha ennek csak a töredékét is megjegyzi, hatalmas előnyre tesz szert kortársaihoz képest!
Miután a gyermek megtanult olvasni, a szülők jelentős része felhagy a hangos olvasással. Te miért cselekedj másként? Íme néhány ok:
– a gyerekek sokáig magasabb szinten értik a felolvasott szöveget, mint amilyen szinten olvasni képesek (tovább fejlesztheted a szókincsét)
– a közös olvasás közös beszédtémák tárháza (kitalált szereplők révén beszélgethettek élethelyzetekről, döntésekről, érzésekről, amikről másként esetleg kínos lenne beszélnie növekvő gyermekednek)
– ha gyermeked látja, hogy élvezed az olvasást, te is akarsz olvasni napról napra, ez kitűnő reklám a könyveknek, és az olvasásnak
– a fizikai közelség érzete, és a biztonságérzet, amit a közös olvasással kap a gyermek önmagában is nagyon jó, de ezen felül minden nap megerősíti az olvasáshoz társított jó érzéseket
– tinédzsereknél is érdemes próbálkozni a hangos olvasással – ennek a korosztálynak gyakran gondjai vannak a valahová tartozással, magányosnak érezhetik magukat, amin enyhíthet a közös olvasás
Nádasi-Ozsvár Andrea
noamese.hu
Források:
http://www.education.vic.gov.au/documents/about/research/readtoyoungchild.pdf
https://www.csun.edu/~krowlands/Content/Academic_Resources/Reading/Useful%20Articles/Cunningham-What%20Reading%20Does%20for%20the%20Mind.pdf
http://www.huffingtonpost.ca/2013/09/30/5-benefits-of-reading-for-kids_n_4018741.html
https://www.earlymoments.com/promoting-literacy-and-a-love-of-reading/why-reading-to-children-is-important/
http://www.reachoutandread.org/why-we-work/importance-of-reading-aloud/
*
Tetszett a cikk? Osszátok meg ismerőseitekkel is!
Megtaláltok a Facebookon és az Instagramon is.
Iratkozzatok fel a hírlevélre, hogy értesüljetek a friss bejegyzésekről, DIY ötletekről és akciókról, és töltsétek le az ajándék novellát!
Feliratkozom
Mostanában sokat törjük a fejünket ezen a témán. A kisfiunk 11 hónapos, sosem kellett őt altatni, letettük és aludt, így elmaradtak eddig a rendszeres felolvasások (néha azért voltak). Mostanában azt kezdtük el csinálni, hogy reggeli után, az őt érdeklő hajtogatós könyveket olvassuk fel. Nem szeretnénk, ha lemaradna később a társaitól, büntetésül, mert jól alszik.:))
@Clamesa: Mi is ezért olvastunk inkább napközben, amikor ilyen kicsik voltak. 🙂 Az ovi megkezdésével tolódtak estére a mesék. A nagyobbik fiam már önként és dalolva hozza a mesekönyvet esténként (vagy megkér, hogy találjak ki neki egy dinós történetet). 🙂
50000 szó? Ez hogy jön ki? Egy nyelvben nincs is ennyi szó, legfeljebb ha beleszámítok minden tájnyelvi, kihalt, vagy idegen eredetű kifejezést. A lasponyától a percípiálig. A Gyűrűk Ura teljes szövege nem hiszem, hogy tartalmazna 50000 szót, pedig az nem egy igénytelen szöveg.
@Aranytorkú Károly Művész Úr: Jókai szókincse 40-45.000 szóból állt. 60-100.000 mai magyar szót tartanak nyilván, elavultakkal és speciális szavakkal 1.000.000-t. Van miből válogatni. Jellemzően nem egy kötetet fogyasztunk el egy év leforgása alatt, és a különböző könyveknek eltérő a szókincse. A cikk szerzője (Nádasi-Ozsvár Andrea) egyébként angol kutatási anyagokat használt, ahogyan a forrásmegjelölésben is látható. És szintén 1.000.000 angol szót tartanak számon.
@T. C. Lang: Akkor én lehet hogy alábecsültem. Illetve talán nem is annyira. Ez szerint egy átlagos felnőtt szókincse 10000 szó.
http://www.tintakiado.hu/kissgabor/szaknyelv_0910_1/docs/szaknyelv-hany-szo-van-a-nyelvben-01.pdf
@Aranytorkú Károly Művész Úr: E szerint pedig legkevesebb 15000, az átlagot pedig 70000 szóban állapítják meg.
mno.hu/migr_1834/hany-szot-tudhat-egy-ember-785597